info@eriktarryggpa.se

Hem » Blog » Långdistanslöpning

Långdistanslöpning

Ensamheten för långdistanslöparen är både en fördel och en nackdel. Det kan kännas ensamt under alla långa timmar på språng men samtidigt är det lite av en terapi att utföra sån träning helt själv. Ladda lurarna med bästa musiken i rätt tempo och sen går du ut och kör bara!

Långdistanslöpning

Bestäm nivå

Löpning är så kul eftersom man kan lägga det på precis vilken nivå man vill, ender springer man bara för att det är kul eller för att man vill träna, eller så tränar man för att tävla. Och kommer det till tävling så finns det en massa nivåer där med, allt från hobby-tävlingar till lite mer seriösa till de riktigt stora. Det är bara att bestämma dig vart du vill ligga och sen börja träna efter det. Ofta så kan det börja med att man springer för motionens skull men att det tänder en gnista och att man så småningom blir sugen att mäta sina krafter. Kanske inte mot andra egentligen utan ot sig själv, att hela tiden förbättra sig.

Tänk rätt

På det sättet så börjar långdistanslöpning redan i ditt huvud.Det är en god idé att ha en träningsplan närman kör igång, och att ha en stark kropp i övrigt hjälper en att orka mer under löpningen och hjälper även att hålla skador borta. Man kan göra det enklare genom att förbereda sig mentalt för sträckan man ska springa. Lita på din känsla och ta det långsamt.En positiv mentalitet kommer att hjälpa när det blir svårt. Om du säger till dig själv är det svårt och du kan inte göra det, så gör du det bara svårare för dig själv. Du bör hitta en långsam takt du kan hålla under hela löppasset. Långa pass handlar mer än om ansträngningen och att täcka avståndet. Om du har en specifik tävling och ett mål i åtanke för en halvmara eller maraton, då är det här du bör börja tänka på att hitta rätt löpsteg och takt. Det är lätt att överdriva när du tränar och att du tar ut dig för hårt, springer för fort.

Återhämta

En lång sträcka kan verka skrämmande men det kan hjälpa till att dela upp avståndet mentalt. I stället för att tänka att du måste springa 15 kilometer så tänk att det är tre långsamma 5 kilometer du ska springa.Eller, om det passar bättre, att det är 2 x 7 kilometer med en extra kilometer på slutet. Prova dig fram vilket tankesätt som funkar bäst.

Återhämta

Glöm inte att ta en paus om det behövs. Har du sprungit i 15 kilometer och känner att du behöver gå en bit, eller kanske ta några minuters paus, gör det. Efter ett långt lopp är det viktigt att du ger din kropp den energi den behöver för att återhämta sig. Maten du äter efter träning eller tävling ska vara en bra blandning av proteiner, fetter och kolhydrater för att säkerställa god återhämtning. Om det var särskilt varmt så att du svettades väldigt mycket så kan du behöva inta extra elektrolyter och faktiskt, öl är en bra källa till det. Annars kan man ta extra salt på sin måltid efter löpningen.