info@eriktarryggpa.se

Hem » Blog » Börja träna simning

Börja träna simning

Vilken idrottsform är både rolig, skonsam mot kroppen, allsidig och går att göra i alla åldrar? Finns det till och med en sport som uppfyller dessa kriterier och samtidigt inte kostar alldeles för mycket att hålla på med? Ja, det finns och idrotten heter simning. Här ovan är bara några av fördelarna nämnda lite flyktigt. Därför ska de positiva orsakerna genomgås lite mer i detalj.

Börja träna simning

Simning är en allsidig idrott som ger både kondition och styrka. Uthållighet och fettförbränning. Smidighet och muskelbyggning. Genom att träna i intervaller blir effekten samma som när man kör intervaller i spåret eller med cykeln. Samtidigt kämpar man under simningen hela tiden med hela kroppens muskler. Armarna vid armtagen, men även ben och bål måste spännas och arbete. Hela kroppen får sig en omgång.

Olika simsätt

Som tidigare nämnt är sporten mångsidig. Inte bara för att man tränar stora och många delar av kroppen, utan även för att simning går att variera i hur man utför sporten och var man utför sporten. Flera simsätt – crawl, bröstsim, ryggsim och fjärilsim gör att tärningsmönstret ser ännu mer variationsrikt ut och att man kan ha ännu roligare i vattnet. För de som inte känner sig helt hundra på de olika simsätten finns flera kurser i simning runt om i landet. Populärt är att gå en crawlkurs där man får lära sig det snabbaste simsättet. 

Och simanläggningarna är många i landet. I nästan varje lite större kommun finns det simhallar. Dessutom är utbudet av insjöar inte särskilt dåligt, vilket gör att man kan träna och utöva simning under hela sommarhalvåret utomhus. Simning är således ett perfekt sätt att ta sig ut i den friska luften och bli ett med naturen. Både barn och vuxna uppskattar att hoppa i det blå och låta sig omfamnas av vattnet.

Skonsam idrott för kropp och själ

Till skillnad från många andra sporter sliter inte simning på kroppen i samma utsträckning. Med vattnet som motstånd blir det enklare att hålla sig bort från hårda stötar, hastiga ryck, oschysst spel och annat som ofta kan orsaka skador i idrottssammanhang. Långdistanslöpare får lätt problem med knän, fötter, rygg och nacke, vilket man slipper om man vill simma länge. Det är till och med så att simning väldigt ofta regummeras för de som redan har dragit på sig skador på ett eller annat sätt (många gånger personer med just idrottsskador) att träna simning som en slags aktiv rehabilitering. Många stannar till och med kvar i bassängen när skadan är borta. Att simma handlar till stor del om att andas rätt och att hålla andan till viss del. Detta gör att lungkapaciteten ökar vilket i nästa led reducerar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Skonsam idrott för kropp och själ

I och med att simning är så skonsam kan man hålla på med sporten hela livet, oavsett ålder. Äldre mer sköra kroppar mår jättebra av att simma, gravida kan hålla sig i toppform med hjälp av simning och små bebisar flyter som korkar och har det väldigt roligt i böljan den blå. Förutom träning och nöje finns det även studier som visar på att simning och att befinna sig i vatten skapar ett lugn i hjärnan och därmed hela kroppen. Att simma i lugn takt ger en slags aktiv meditation som inte går att skapa på andra sätt. Det ligger antagligen både i den lugna rörelsen men också den regelbundna andningen och den flytande känslan.