info@eriktarryggpa.se

Hem » Blog » Simning – en rolig sport för alla

Simning – en rolig sport för alla

Simningen är en aktivitet som ger en mängd olika fördelar, från fysiska till mentala och sociala. Simning ger utmärkt konditionsträning , bygger muskler samt stärker lungorna. Simning är ett utmärkt alternativ för att röra sig när som helst på året men det är en mer populär aktivitet särskilt under sommaren när det kan övas i utomhus pooler eller till och med till sjöss. Simningen är en av sporterna som är krävande för lederna och muskelsystem dock på ett mer hälsosamt sätt. Ofta beskrivs simningen som en låg riskaktivitet för muskel eller benskador (om det praktiseras korrekt) och ibland har den även läkande effekter för skador eller sjukdomar i motoriksystemet. En studie visar till och med att simningen hjälper till ett hälsosammare och till och med längre liv. 40 000 män mellan 20 och 90 år deltog och dess resultat var otroliga, nämligen att de som övade simning var 50% mindre benägna att dö av olika skäl än de som övade löpning eller promenader.

Simning - en rolig sport för alla
Simning – en rolig sport för alla

Fler fördelar med simningen

Simning är en träningsform som ökar hjärtfrekvensen och stimulerar cirkulationen. Under simning flyttas alla muskelgrupper samtidigt, vilket gör att kroppen slutför träning. Hjärtfrekvensen bör öka för att ge mer syre för muskelaktivitet. Med tiden kommer kroppens motstånd att öka och träningen blir enklare. Simning har ett positivt inflytande på lungorna, vilket innebär att det med tiden kommer att öka ens andningsförmåga och leda till en mer effektiv andning. Detta är fördelaktigt för äldre vars andningsförmåga börjar minska med åldern. Simning är också användbart för vuxna och barn med astma. Studier utförda på representativa prover av barn och vuxna visade att simning minskar svårighetsgraden av astmaepisoder.

Fler fördelar med simningen
Fler fördelar med simningen

Att öka lungkapaciteten som uppnås genom simning och inandning av fuktig luft som omger poolen kan förbättra lungfunktionen och kontrollera astmaepisoder. Men klor som desinficerar simbassänger kan förvärra symptomen på astma. Det är därför lämpligt att ordentligt ventilera utrymmena där de slutna poolerna är placerade. En person på 60 kg som simmar i måttlig takt förbränner cirka 240 kalorier var 30 minut. Med tiden kan förbränning av kalorier och ökad ämnesomsättning som härrör från muskelfettersättning ersätta viktiga viktminskningar. För att viktminskning ska ske måste dieten kontrolleras. En studie visar att viktminskning genom simning är ganska svårt eftersom det misstänks att kallt vatten i poolen stimulerar aptiten. Denna typ av simningsträning skiljer sig från andra typer av övningar som värmer kroppen och som ett resultat minskar aptiten.

Babysim

Simning är mycket användbart för barnets utveckling. Detta stimuleras barnets motorik från en ålder så tidigt som tre månader. Babysim går till på så sätt att en förälder är mer och simmar med barnet med instruktioner från en närvarande instruktör. Babysim är inget krävande utan detta ansen mer som en lek för barnet där leder får sträckas ut och grovmotoriken tränas. Babysim kan antingen göras individuellt eller i grupp tillsammans med andra föräldrar och bebisar. Dessa lektioner är till för barn under två års ålder. Idag finns babysim lektioner nästan överallt i hela Sverige och Svensksimidrott nämner alla krav och viktiga informationer som en förälder bör informeras om i förväg.